Återbetalnings- och returpolicy

    Köpvillkor

    Användande av vår sida och köp av våra tjänster innebär att du godkänner följande villkor

    Bokning
    När du bokar dig till någon av våra aktiviteter eller köper något från vår shop ingår du ett avtal med MovNat Sverige ekonomiska förening, org.nr 769641-8032. Genomfört köp/betalning räknas som bokning/anmälan.

    Anmälan

    Anmälan är bindande. Vänligen anmäl dig endast om du är säker på att du kan komma på aktiviteten.

    Om vi måste ställa in
    Vi förbehåller oss rätten att ställa in vilket MovNat-evenemang som helst efter eget gottfinnande. Om vi måste ställa in ett evenemang får du antingen en full återbetalning genast eller möjligheten att överföra deltagandet till ett annat liknande evenemang, vilket dera väljer du själv. Vi kommer att göra vårt yttersta för att meddela dig om eventuellt inställt evenemang minst två veckor före ditt evenemang, såvida det inte är en oväntad katastrof/olycka, vilket gör vårt evenemang och den omgivande miljön farlig för alla deltagare.

    Om du måste boka resor och boende för detta evenemang rekommenderar vi starkt att du köper en reseförsäkring och/eller ombokningsbara biljetter.

    Om du blir sjuk och inte kan delta
    Då får du skjuta upp deltagande kostnadsfritt till ett senare tillfälle inom ett år från originaldatum. Läkarintyg kan komma att krävas.

    Återbetalning
    MovNat Sverige återbetalar inte bokningar till evenemang (dvs Workshops, certifieringar, retreats, specialevenemang etc.) som genomförs. Det finns inga undantag från denna återbetalningspolicy.

    Betalning räknas som bokning.

    Långt innan evenemanget äger rum så marknadsför vi, planerar, bokar resor, logi, lokaler, som det är minst 14 dagars avbokningspolicy på o.s.v. och drar på oss massa kostnader som vi inte kan få tillbaka. Eller att vi går back om vi skulle återbetala, för att just du kanske är skillnaden mellan att genomföra eventet eller ställa in.

    Detta i enlighet med paragraf 11, punkt 12 i första kapitlet i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59), “Undantag från ångerrätten () avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod”
    Förtydligande: bokar du en datumsatt och tidsbestämd aktivitet (över 2 timmar, vår egen gräns) har du ingen ångerrätt och får alltså inte tillbaka eventuell erlagd avgift. I det fall avgiften inte betalas direkt vid bokning kommer begäran om full betalning via faktura. Egentligen har du heller inte möjlighet att ta igen missade tillfällen t.ex. om du blivit sjuk eller av annan anledning inte kan komma vid bokat tillfälle så går det inte att ta igen det missade tillfället en annan gång. Men eftersom vi inte vill att du ska komma sjuk, så ger vi dig rätten att flytta ditt deltagande till annat datum, som vi redan har deltagande på.

    Överföring av deltagande till senare tillfälle
    Däremot, om du har bokat dig till ett kommande MovNat-evenemang så kan du överföra din bokning till ett annat liknande evenemang utan kostnad, om begäran görs minst 7 dagar i förväg. Du kan också överföra din registrering till en annan person om du föredrar det.

    Om det finns oförutsedda, förmildrande omständigheter (t.ex. akut sjukdom, familjens nödsituation etc.) kan du överföra din registrering till ett annat liknande evenemang, om begäran görs minst 2 timmar före händelsens startdatum. Egentligen till en administrativ kostnad, men vi vill inte att någon ska komma sjuk. Eller förlora något ekonomiskt på att stanna hemma när man är sjuk.
    Men vänligen var ute i så god tid som möjligt så att vi hinner ändra vår planering för att du uteblir.
    *Ångerrätt –  aktivitet upp till 2 timmar, t.ex. pt-pass eller gruppträning.

    Avanmälan ska ske via mail till info@movnatsverige eller till telefon nummer 070-576 25 26, senast 24 h innan det bokades starttid.  Din avanmälan gäller från den tidpunkt du skickar ditt mail/pratat in meddelande på telefonsvararen/sms:at. Skickar du ett mail ber vi dig att alltid spara en kopia på din avanmälan tills ärendet är avslutat. Vid avanmälan enligt 24 h regeln får du tillbaka all erlagd betalning utom den eventuella bokningsavgiften.
    Uteblir din avbokning eller om du lämnar återbud senare än 24 h innan så debiteras du på hela avgiften som fakturas via e-post (obs! fakturering sker givetvis endast om du inte betalat i förväg, om du redan betalat debiteras ingen ytterligare avgift).

    *Ångerrätt -varor från vår kommande butik

    För privatkunder gäller konsumentköplagen och distansavtalslagen. Du har full retur- och bytesrätt på samtliga beställda varor/tjänster inom 14 dagar. Om du inte är nöjd med de beställda produkterna/tjänsterna så ska du kontakta oss inom 14 dagar efter varans mottagande/bekräftelse på bokning för byte eller pengarna tillbaka. Har du köpt en produkt betalar du själv returfrakten och produkten skall vara oskadad, oanvänd och packad i originalförpackningen. MovNat Sverige kommer ej lösa ut paket mot postförskott.

    Du har inte ångerrätt på produkt om:
    Förseglingen brutits där det förekommer.

    När du utnyttjat din ångerrätt (gällande produkt):
    Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

    Garantier och service
    När du handlar hos oss får du alltid 6 månaders garanti när det gäller tillverknings- och materialfel. Garantin täcker dock inte slitage, vårdlöst hanterande eller skada genom olyckshändelse. För att garantin skall gälla krävs bevis om när varan inköpts. Spara därför kvittot – det är ditt garantibevis.

    Personuppgiftspolicy
    När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post info@movnatsverige.se.

    Leveranser för produkter
    Leveranstiden anges på kvittot du får när du betalat din vara. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

    Ej uthämtade paket
    Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 200:-

    Returer
    Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

    När du utnyttjat din ångerrätt ska du
    kontakta oss och efter överenskommelsen sända eller lämna tillbaka varan till oss

    Återbetalningsskyldighet
    Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan/fått bekräftelse på bokning. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.